Thursday, May 19, 2011

Cuti-cuti Bandung (Hari ketiga - Bahagian 2)

Menunggu Mas Yanto untuk ke Kawah Putih
Bau sulfur menusuk hidung dari kejauhan lagi. Sayup kedengaran suara kanak-kanak yang di panggil artis jalanan menyanyikan lagu-lagu irama jawa. Seperti di Tangkuban Perahu, di sini juga terdapat peniaga yang mengejar pelancung untuk menjual barang dagangan mereka. Bezanya peniaga di sini tidak seramai di Tangkuban Perahu malah barang dagangannya juga tidak pelbagai. Yang pastinya topeng muka adalah dagangan utama selain buah strawberi. Awas sekiranya anda ke sini dan tiba-tiba hujan turun, anda mempunyai pilihan samada untuk berlari terus ke kereta atau pun ke tempat berteduh yang terhad. Terdapat juga orang yang bersedia menyewakan payung dengan bayaran 10,000 rupiah (kira-kira RM3.50). Menurut Mas Yanto kebiasaannya hujan akan turun pada waktu tengahari atau pun petang. Jadi kebanyakan pengunjung dinasihatkan bertolak awal pagi sekiranya ingin ke sana seperti yang kami lakukan.

Kami tidak terlalu lama di Kawah Putih. Yani telah menunjukkan tanda alahan kerana dia memang mengidap asma, Nabilah juga mula mengalami gatal-gatal hidung. Segera kami beredar dari tepian kolam yang jelas menampakkan sulfur di gigi air. Bagi sesiapa yang ingin berkunjung ke sini, adalah dinasihatkan anda membawa sendiri face mask dan memasukkannya sebagai barangan yang wajib dibawa dari Malaysia. ...hahaha...Perjalanan turun dirasakan tidak terlalu lama. Tiba di kaki bukit kami singgah sebentar untuk mencari sesuatu tanda mata seperti fridge magnet yang tertera perkataan Kawah Putih, malangnya di sini memang tiada dagangan sebegitu. Hanya buah strawberi yang menurut Mas Yanto rasanya agak masam. Perjalanan diteruskan menuju semula ke pusat bandar. Seperti yang aku nyatakan sebelum ini ingin menaiki pedati kuda, bila aku nyatakan hajat tersebut, tiada seorang pun yang berminat untuk mencubanya. Terpaksalah dibatalkan niat tersebut.

Sebaik tiba, kami terus menuju ke Jalan Riau meninjau kedai-kedai barang berjenama. Ketika inilah  perut baru terasa lapar. Tinjauan disingkatkan kerana kami kurang berminat. Beberapa FO yang dikunjungi tidak menarik minat kami untuk mengeluarkan duit. Perancangan asal untuk menghabiskan hari tersebut dengan menghabiskan masa meronda kebanyakan FO samada di Jalan Riau atau Jalan Dago. Pak Dudi sendiri telah mengingatkan kami di awal pagi sebelum bertolak ke Kawah Putih kerana itulah hari terakhir kami dapat meronda Bandung. Agak kecewa dengan suasana di Jalan Riau, isteri aku kata beg yang dijual seolah-olah di pasar malam. Aku yang berura-ura mencari kasut juga agak kecewa kerana tidak ada yang berkenan di hati. Puas juga aku cuba memujuk hati, tapi memang tiada yang dapat menarik duit keluar dari beg yang aku pakai.

Oh ye...aku terlupa untuk menyatakan bahawa sebelum kami berangkat ke Bandung, semua duit untuk pembiayaan telah diasingkan. Tujuannya supaya kami tidak tersilap mengambil duit dan terlebih bajet. Almaklumlah duit Indonesia banyak angka kosongnya. Malahan warna duit juga agak sama. Untuk mengelakkan kekeliruan kami ikat dan labelkan semua duit. Ada juga kawan yang mengasingkan duit di dalam sampul yang telah dilabelkan. Kita tidak akan risau jika pengasingan telah dibuat. Apa yang penting adalah duit cukai lapanganterbang, sewa kenderaan, bayaran masuk ke tempat-tempat kunjungan seperti yang saya nyatakan di atas. Selesai semua itu, kita akan dapat berjalan dengan tenang kerana tahu berapakah anggaran perbelanjaan yang ingin dilakukan.

Kelaparan...lantas kami mengajak Mas Yanto untuk ke kedai kek yang terkenal di Bandung iaitu Kartika Sari. Tanpa di sangka kedudukannya juga terlalu hampir dengan hotel penginapan. Sebagaimana kami boleh berulang alik berjalan kaki ke Pasar Baru, begitu jugalah kedai Kartika Sari ini. Naik ke lantai 2 (kita sebut aras atau bahasa orang putihnya level) terdapat kiosk yang menjual makanan. Perut yang lapar membuatkan kami berselera makan. Nasi Kuning menjadi pilihan aku. Sebelum ini aku pernah terlihat nasi ini di dalam satu rancangan tv. Tidak disangka aku dapat merasainya di Bandung. Beras yang ditanak menggunakan santan dan sedikit kunyit, seakan nasi lemak juga.
Perut yang sudah berisi menaikkan semula semangat kami untuk menghabiskan petang itu dengan mengunjungi lagi kedai-kedai FO yang lain. Kami bercadang untuk ke Jalan Cibaduyut. Lokasi yang terkenal dengan barangan kulitnya. Menurut Mas Yanto di sinilah tempat barangan kulit dihasilkan dan dihantar ke kedai-kedai sekitar Bandung untuk jualan. Malangnya hari Sabtu adalah hari berlibur untuk warga Jakarta. Mas Yanto terlupa hari tersebut adalah Sabtu, maka kami tersekat dalam kesesakan lalulintas. "Macet total "(dibaca dengan sebutan baku) menurut Mas Yanto. Kenderaan kami hampir tidak dapat bergerak . Hampir 30 minit kami terperangkap. Mas Yanto menyerahkan kepada kami samada untuk meneruskan perjalanan ke Cibaduyut atau berpatah balik. Cuaca mulai gelap sekitar jam 6.00 petang. Aku mengarahkan agar dia menghantar sahaja kami terus ke hotel dan membatalkan niat asal kami untuk ke Cibaduyut.

Tiba di hotel dalam keadaan letih (capek), aku mengucapkan terima kasih kepada Mas Yanto kerana membawa kami melawat Bandung. Penerbangan ke Kuala Lumpur pada 2.30 petang dan dia pula akan membawa pelancung ke Jakarta. Bermakna selesai sudah tugasnya membawa kami berjalan-jalan sekitar Bandung. Lelaki berumur 50 tahun itu  begitu sabar melayan karenah kami sepanjang 2 hari ini.  Tugas menghantar kami ke airport akan diambil alih oleh Pak Dudi.