Saturday, May 28, 2011

Cuti-cuti Bandung (Hari Keempat)

Tidak seperti  2 hari lepas, tidur kami agak lena. Mungkin kerana sudah dapat menyesuaikan diri. Apa pun itu adalah malam terakhir kami di Bandung. Jam 2.30 pesawat kami akan berlepas menuju ke KLIA. 
Selepas bersarapan pagi itu, hidangan mereka adalah nasi putih dan gulai seperti makan tengahari. Mungkin kebiasaan rakyat Indonesia bersarapan dengan hidangan sebegitu. Seperti kita di Malaysia ini, beberapa negeri juga mengamalkan hidangan pagi yang bersesuaian dengan citarasa mereka. Kami ingin menghabiskan masa dengan mengunjungi Pasar Baru. Hairul masih ada yang ingin dibeli sebagai ole-ole untuk dibawa pulang. Aku juga seperti ada sesuatu yang ingin dibeli walau pun desakan untuk membeli tidak sekuat ketika datang. Kami tidak mempunyai banyak masa. 2 jam di peruntukkan semasa ke Pasar Baru.

Jam 8 pagi kami sudah di Pasar Baru. Ada peniaga yang sudah memulakan perniagaan . Tidak seperti hari-hari sebelum ini, kami sempat berjalan disekitar tempat ini dengan tenang. Setiap aras menjual barangan yang berlainan. Aras yang paling atas adalah pusat beg tangan. Walau pun harganya murah, tapi Iken kata rekabentuk beg seperti di pasar malam sahaja.....hahahaha...

Kami agak terlewat sedikit dari masa yang ditetapkan. Bergegas balik ke hotel untuk mengemas pakaian. Sebahagian pakaian telah dimasukkan ke dalam beg pada waktu malam. Begitulah kebiasaannya yang kami lakukan. Tidak mahu kelam kabut berkemas. Turun untuk check-out, Pak Dudi telah sedia menunggu di lobi. Menurutnya dia telah datang ke hotel sewaktu kami ke Pasar Baru. Kami tidak menyangka yang dia akan datang pagi itu kerana kami memang tidak merancang untuk ke mana-mana lagi. Bagaimana pun bukan rezeki kami untuk melawat sekitar Bandung lagi pagi itu. Kesudian Pak Dudi untuk datang membawa kami keluar berjalan lagi amat dihargai. Layanan yang diberi cukup memuaskan hati apatah lagi bayaran yang dikenakan kepada kami cukup murah. Menurut Iken Pak Dudi memang menawarkan harga yang murah kerana sepanjang persiapan kami ke sana Ikenlah yang banyak berurusan dengan pihak di Indonesia khususnya Bandung.

Semasa di lobi Pak Dudi sempat bertanyakan sekiranya masih ada apa-apa yang belum dibeli sebagai ole-ole. Hazim dan Nabilah menginginkan Fridge magnet untuk rakan sekolah mereka. Yani juga mencari barang yang sama. Pak Dudi menawarkan diri untuk ke Pasar Baru. DIa mempunyai rakan yang boleh memberi harga murah untuk barangan tersebut. Sekitar jam 12.00 tengahari Pak Dudi menghantar kami ke lapangan terbang. Bayaran pengangkutan kami lunaskan kepada Pak Dudi. Urusan untuk keluar tidak lama seperti kedatangan kami tempohari. Apa pun bagi anda yang teringin ke Bandung, jangan terkejut kerana cukai lapangan terbang tidak termasuk dalam harga tiket. Anda harus menyediakan wang sejumlah Rp75,000 seorang. Seperti yang diberitahu sebelum ini, wang harus diasingkan untuk mengelakkan terlebih guna. 

Pesawat berlepas tepat jam 2.30 petang dan kota Bandung kami tinggalkan dengan seribu kenangan. Entah bila lagi akan dikunjungi. Terima kasih Mas Yanto dan Pak Dudi yang menjadi supir kami semasa di sana. 

Semoga ketemu lagi...

Catatan pada 12 Jun 2013

Terima kasih diucapkan kepada semua yang telah membaca catatan perjalanan saya sepanjang di Kota Bandung.

Inilah yang saya temui melalui carian Google
Hingga kini masih ramai yang bertanya tentang Pak Dudi dan mahukan nombor telefon beliau. Saya ingin memohon maaf sekiranya ada antara email yang tidak dapat dijawab kerana kesibukan tugas harian membataskan diri bukan saja untuk membals email malah mengemaskini blog ini. Sebenarnya business kad beliau telah lama hilang dari simpanan saya. Bagaimana pun saya telah cuba mencari nama Pak Dudi melalui Google dan mendapati telah ramai yang menggunakan khidmat beliau dan mereka cukup berpuas hati. Pada mulanya saya curiga mungkin ia adalah orang yang berlainan tetapi gambar yang tertera mengesahkan dia adalah Pak Dudi yang sama. Tidak percaya? Cuba Google dengan nama Pak Dudi dan bandingkan wajahnya dengan yang terdapat di dalam blog ini. Sekiranya mahu membuat panggilan terus ke Indonesia +622293856969



7 comments:

PinKy MoMMa said...

salam...
suka baca perjalanan kalian sekeluarga di sana..kalau tak keberatan boleh tak dapatkan no supir sepanjang di sana?

ni email saya..thanx :)

Tee Jay said...

Terima kasih Pinky Momma.. tapi....tak nampak emailnya

PinKy MoMMa said...

eh sory sory..ni emailnyer princess_ribena@yahoo.com :)

thanx in advance ya..

Anonymous said...

assalamualaikum akak..boleh saya dapatkan no supir ataupun email mereka...saya ingin berkunjung ke sana nnti..ni email saya princessamiodarone@yahoo.com...

tq kak

dieha said...

Salam,
Boleh tak saya dapatkan no.supir di sana? ni alamat email saya dieha1977@yahoo.com

terima kasih byk2

Anonymous said...

salam..

boleh saya dapatkan no supir (pak dudi)?

tq cz byk tips yg sy boleh bce kt cni..

Anonymous said...

Nk mintak share contact no. Pak dudi. Tq! daleela85@yahoo.com