Monday, June 07, 2010

Menggunakan Flash Binaan Dalaman (Built In Flash) dengan berkesan - Siri 2


Tulisan yang lepas saya telah menceritakan sedikit tentang penggunaan Built In Flash atau dalam bahasa melayunya Flash binaan dalaman. Kali ini saya akan menunjukkan kepada anda hasil yang diperolehi.

Gambar-gambar yang terpapar adalah dalam variasi yang berbeza. Saya telah menggunakan ISO 100 dan ISO 400 sementara kelajuan shutter dan bukaan cahaya (aparture) yang sama untuk setiap imej.

Apa yang ingin saya tunjukkan kepada anda adalah tentang kebolehan "built in flash" melakukan kerjanya untuk menghasilkan imej dengan tatacahaya yang baik. Di peringkat awal ini saya hanya menggunakan "Flash Exposure Compensation" atau bahasa mudahnya mengawal cahaya yang keluar dari alatan yang sama. Walau pun terdapat kekurangan dari penggunaan Lampu denyar (flash)ini, seperti tidak boleh dilaraskan untuk teknik-teknik yang lain, namun dengan hanya mengawal cahaya yang keluar dan sedikit kreativiti anda mungkin berjaya menghasilkan imej yang baik.

Selamat mencuba....

No comments: